Zápis z Komise pro etiku z 24. listopadu 2010

Nová podání:
* Stížnost na časopis Elektro a trh, kde byl uveřejněn článek ing. Slavíkové, který už jednou vyšel v jiném časopise. Předsedkyně komise se dotázala redaktora časopisu Elektro a byla ujištěna, že obě strany sporu se již dohodly na smírném řešení. Vyjádření bude zasláno stěžovatelce.
Řešená podání:
* Zastánci vegetariánské stravy si stěžovali na Novinky. cz, kde vyšly materiály o možnosti, že vegetariánská strava v těhotenství může ohrozit vývoj mozku dítěte. Byla oslovena redakce Novinek.cz, odpověď zatím nepřišla. Odpověď byla urgována a zároveň byla redakce dotázána, zda poskytla prostor také zastáncům vegetariánství a jak byl materiál zdrojován. Odpověď zatím nepřišla.
* Stížnost na redaktora Milana Zlínského z MFD regionální redakce Pardubice. Jedná se o údajné opakované nedodržování novinářské etiky ze strany regionální redakce MFD Pardubického Kraje, která se zabývá problematikou Nasavrcké skládky. Byla oslovena regionální redakce MFD, odpověděl vedoucí redaktor s tím, že autor článku je na dovolené. Bylo opět urgováno.
* Hlučín
Opavský a hlučínský deník údajně otiskl na internetu příběh p. Tau,- během 2 měsíců - 3 krát. Autorka stížnosti uvádí, že příspěvky pro daný region jsou velice zajímavé a oslovující čtenáře, ale v uvedených textech jsou údajně vulgární odkazy. Stěžovatelka byla požádána, aby poslala odkaz na konkrétní materiál, aby se s ním KPE mohla seznámit. Zatím bez odpovědi.
* Miroslav Grebeníček a MFD
Na KPE se opět obrátil Radomír Silber se žádostí o informaci, jaké stanovisko KPE zaujala ve věci článku Jana Gazdíka o otci Miroslava Grebeníčka. Sám Miroslav Grebeníček si ke komisi nestěžoval, vydal dementi prostřednictvím ČTK. Podle informace z MFD již nahrávka není k dispozici. Vše se odehrála v září 2009. Komise si opatřila také článek Petra Zídka: Co přiznal Grebeníček (LN). Komise konstatuje, že Mladou frontou Dnes zvolený titulek neodpovídá obsahu textu Jana Gazdíka. Komise zdůrazňujě, že pokud jde o takto zásadní tvrzení, autor by měl být schopen ho doložit.

* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Byla dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. 
Mgr. Krčmářová informovala KPE, že došlo k dohodě o narovnání, kterou po podání žaloby o zveřejnění odpovědi uzavřela s vydavatelstvím REFLEX společností RINGIER ČR a.s., časopis otiskl v čísle 40 ročníku 2010 odpověď na článek a omluvu. Autorka stížnosti trvá na projednání podnětu komisí. Jedná se o to, zda autor článku dal nebo nedal prostor k vyjádření druhé straně. Komise se opět dotázala redakce Reflexu. Šéfredaktor je mimo republiku, odpověděl jen sms. Komise se k případu vrátí, až bude šéfredaktor v ČR.
* Stížnost na Znojemský deník na článek Otevřený dopis o praktikách na znojemské radnici určený lídrům politických stran. Stěžuje si starosta a tajemník radnice. Byl osloven šéfredaktor Znojemského deníku. Zatím bez odpovědi.
Příští schůze se bude konat 15. prosince od 18 hodin na FSV UK, Smetanovo nábřeží 6, místnost č. 108. Pokud nebudou žádné závažné stížnosti, komise se sejde až v lednuZapsala B. Osvaldová

